Produkter      
*
Välj ett varumärke
*
*
Välj en kategori
*
*
Välj storlekar
*
*
Filtrera produkter
*
*
Vanliga frågor / FAQ
*
Köpvillkor
*
ABC
*
Markbutik
*
Mer information
*
Jobba hos oss
*
Kontakta oss

ALLMÄNT
 
Följande villkor är tillämpliga på alla köp gjorda på siten Junkyard.se (org nr 556603-2107). Genom att beställa accepterar du våra köpvillkor.
 
Vi gör alltid vårt yttersta för att presentera varorna så verklighetstroget som möjligt, men kan inte garantera att din skärm återger produkterna korrekt. Skulle något se felaktigt ut ber vi dig hjälpa oss genom att rapportera felet. Du hittar en länk under produktbeskrivningen på respektive produktsida.
 
Vidare reserverar vi oss för förändringar i sortimentet och har rätt att ta bort varor ur sortimentet innan ett köp gått igenom. Vi reserverar oss även för slutförsäljning.

Trygga köp
 
Junkyard.se är medlem i Svensk Distanshandel och följer deras rekommendationer. Vi är också medlem i Trygg e-handel – den officiella kvalitetsstämpeln för svenska distanshandlare som vill verka för en säkrare och mer kundvänlig näthandel. För kundens säkerhet följer Junkyard.se alltid Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer i eventuella tvister.
 
Om du vill läsa mer om Trygg e-handel kan du klicka här.


  
PRISER
 
Priserna på Junkyard.se är angivna inklusive moms. Junkyard.se förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella prisfelsättningar. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.

Våra avgifter

 

Frakt - vid order från 0 – 499 kr

Frakt - vid order 500 - 20 000 kr

Postförskottsavgift

Faktureringsavgift

Returfrakt

Returfrakt vid byte

39 kr

0 kr

49 kr

29 kr

39 kr

0kr

 

   
LEVERANSVILLKOR
 
Leveransalternativ

Postpaket
Större paket skickas till ditt lokala utlämningsställe. När paketet är framme hos utlämningsstället erhåller du ett SMS om du valt detta, eller annars en brevavisering via post.

Hempaket
Alla snowboardar, snowboardpaket, skidor och skidpaket levereras hem till dörren vardagar mellan klockan 17.00 och 21.00. Posten aviserar dig för överenskommelse om leveransdag. Avisering sker antingen via telefon, sms, e-post eller brev. Du kan följa paketet hela vägen via www.posten.se. Du kan genom att kontakta Posten på 0771-33 33 10 och uppge ditt kollinummer själv boka utkörningen av ditt paket i det fall då aviseringen dröjer.


Varubrev
Mindre och lättare paket skickas som varubrev. Detta innebär att du får din order levererad direkt hem i din brevlåda/brevinkast. När du fraktsöker ditt paket kommer du endast att se att paketet är sorterat i Göteborg. Anledningen till detta är bedrägeririsken som föreligger om det skulle framgå när ordern läggs i din brevlåda. I det fall att paketet inte får plats i brevlådan kommer detta att föras vidare till ditt lokala postombud varefter en avisering skickas ut till dig. När din order anländer hos postombudet kommer detta även att synas i Postens fraktsök. Varubrev kommer i regel fram snabbare än postpaket.
 

Leveranstider

Junkyard.se levererar ut alla beställningar i den ordning de kommer in till oss. Din order kommer att levereras till den adress du angivit på ”Min Sida”. Normalt är leveranstiden 1-3 arbetsdagar. Vid rea-tillfällen kan leveranstiden dock förlängas. Till vissa orter samt för dig som får post genom lantbrevbärare, tar det en dag extra.
 
Leveranssäkerhet
 
När du slutfört ditt köp kommer automatiskt en orderbekräftelse att skickas till den e-mailadress som du angett på ”Min sida”. Orderbekräftelsen är preliminär och om en vara inte finns i lager kontaktar vi dig innan leverans.
 
När paketet lämnar oss skickas ett mail med paketets kollinummer så att du kan följa ditt pakets väg på www.posten.se. Om paketet dröjer mer än 14 dagar ligger det på ditt ansvar att, med hjälp av ditt kollinummer, se efter vad som har hänt med din försändelse. Om avi ej skickas via sms eller från ditt lokala postombud går det att lösa ut paketet med hjälp av kollinummer och legitimation. Varor som är slut i lager levereras ej i efterhand.
 
Tänk på att:
- Skulle du sakna ett av våra mail, kolla din skräppostmapp. För att säkerställa att våra mail kommer fram som de ska kan du lägga till oss i din adressbok.
- Du kan även logga in på ”Min Sida” och kontrollera att din order har gått igenom.
- Det är ditt ansvar som kund att kontakta Junkyard.se om du inte får något besked via post, e-mail eller sms när de beställda varorna är skickade.
 
Transportskador
 
Om du skall hämta ut ditt paket hos ditt lokala postombud och märker vid mottagandet att paketet har en synlig skada som kan ha påverkat skicket på varan du beställt ska du inte ta emot paketet. Gör då istället en reklamation hos det lokala postombudet direkt och be dem sända tillbaka paketet till Junkyard.se samt skriva anledningen till returen på paketet. Kontakta därefter vår kundtjänst och anmäl returen.
 
Ej uthämtad vara
 
Du har upp till 14 dagar på dig att hämta ut ditt paket, såvida det inte levereras som varubrev direkt hem i din brevlåda. Skulle du inte hämta ut paketet inom den tiden skickas det automatiskt tillbaka till Junkyard.se. Du kommer då att debiteras en avgift på 250 kronor. Betalningsvillkor är 15 dagar netto. Avgiften motsvarar kostnaderna för expeditionsavgift, frakt, returfrakt och övrig hantering. 
 
I det fall att du ångrat dig redan innan du hunnit erhålla ditt paket så måste du ändå hämta ut detta hos ditt lokala postombud för att sedan skicka tillbaka det till oss. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ett outlöst paket och debitering sker därefter.
 
Force majeure
 
Vid händelse av krig, krigsliknande händelse, inbördeskrig, revolution, uppror, myndighetsåtgärd, strejk, lockout, blockad, naturkatastrof eller liknande händelse som ligger utanför Junkyard.se´s kontroll, kommer Junkyard.se att kunna tillämpa sig av force majeure. Detta betyder att detta avtal inte behöver fullgöras alls eller till viss del. Om någon av ovanstående situation inträffar kommer vi att försöka underrätta kunden om detta.
 

   
BETALNINGSVILLKOR
 
Våra betalningsalternativ
 
Junkyard.se erbjuder för tillfället sex olika betalningssätt, vilka du kan läsa mer om här nedan.
 
Klarna delbetalning/konto
I samarbete med Klarna erbjuder vi våra kunder att delbetala sina varor. När du väljer det här alternativet kontrolleras ditt personnummer och en kreditupplysning görs. Om du godkänns av Klarna kan du således delbetala ditt köp. Klarna skickar en faktura hem till dig runt den 10:e nästkommande månad (räknat från köpet) och med denna skall föregående månads inköp betalas. Det innebär att du har minst 30 dagar på dig att göra din första delbetalning. Lägsta belopp att betala är 1/24 av totalbeloppet så länge det inte understiger 50 kronor. Du kan när som helst välja att betala av hela fakturan. Klarna tar ut en ränta på 1,625 % samt en aviavgift på 29 kronor per månad. Du kan läsa mer om villkoren här.
 
Klarna faktura
I samarbete med Klarna erbjuder vi även våra kunder fakturabetalning med 14 dagars kredit. När du väljer det här alternativet kontrolleras ditt personnummer och en kreditupplysning görs. Om du godkänns av Klarna kan du således genomföra ett köp med fakturabetalning. Fakturan skickas tillsammans med ordern som du beställt. Vid försenad betalning utgår en dröjsmålsränta på för närvarande 24 % samt dröjsmålsavgifter.

Tänk på att de 14 dagarna börjar löpa när paketet skickas från vårt lager.
 
Kortbetalning – Betala direkt och slipp extra kostnader
Vi samarbetar med PayEx vid genomförandet av kortbetalningar i vår internetbutik. När du klickat i vad du önskar köpa skall du välja vilket betalkort du vill betala med. Du fyller i kortnummer, giltighetstid och säkerhetskoden som finns på kortets baksida. Allt informationsutbyte överförs krypterat, vilket gör att informationen blir ”insynsskyddad” och oåtkomlig för utomstående.

Direktbetalning – Betala direkt via din internetbank och slipp extra kostnader
Vi samarbetar med PayEx vid genomförandet av direktbetalningar i vår internetbutik. Med direktbetalning väljer du bank och använder sedan bankdosan för att genomföra din betalning. Allt informationsutbyte överförs krypterat, vilket gör att informationen blir "insynsskyddad" och oåtkomlig för utomstående.

 
Läs mer om PayEx här
 
Postförskott – Betala när du hämtar paketet hos ditt lokala postombud
Din order anländer hos ditt lokala postombud och du meddelas detta, antingen genom en avi i postlådan, eller genom ett sms om du valt det vid köptillfället. Postförskott betalar du kontant eller med betalkort när du hämtar ut ditt paket. Det kostar 49 kronor att betala sin order mot postförskott.
 
Presentkort
Du kan betala med ett presentkort genom att ange den rabattkod som du finner på presentkortet när du lägger ordern. I det fall presentkortsbeloppet inte räcker till att betala hela ordern, betalar du resterande summa genom att välja något av betalningsalternativen ovan. Om det blir pengar över kommer du att erhålla ett nytt presentkort på resterande belopp via mail till det mailkonto som du har registrerat på din medlemssida hos oss.


     
RETURER OCH BYTEN
 
Allmänt
 
Från och med det att du mottagit din order har du ånger- och bytesrätt i 30 dagar. Du har således rätt att returnera en enstaka vara eller hela ordern om du inte är nöjd.
Du har rätt att öppna förpackningen och kontrollera samt prova varan om förpackningen är återförslutningsbar. Varan skall dock skickas tillbaka i huvudsakligen oförändrat skick. 
 
För att ångerrätten skall kunna tillämpas gäller följande:
 
- Varan får inte ha använts eller kommit till skada på annat vis. Alla eventuella märkes-tags skall sitta kvar på plagget vid retur. Om varan anländer i en originalförpackning så skall även denna returneras till oss i originalskick, d.v.s. ej tejpas eller skrivas på. Med originalförpackning avses t.ex. skokartong och hjälmkartong. OBS! De genomskinliga plastpåsarna som kläderna är förpackade i och de svarta junkyardkartongerna och junkyardpåsarna med rosa text räknas inte som originalförpackningar.
 
- Varan måste vara fri från alla typer av djurhår.
 
- Retur- och bytesrätten gäller ej gällande ljud- och/eller bildupptagningar (CD-skivor och DVD-filmer) om förseglingen brutits, ej om griptape klistrats på skateboarden, ej heller underkläder, bikini eller liknande. Gäller ej på specialbeställningar utanför vårt sortiment.
 
- Det får ej ha gått mer än 30 dagar efter att du löst ut ditt paket.
 
Om den returnerade varan ej uppfyller nämnda krav kommer vi att sända tillbaka varan till dig igen och debitera dig för frakt- och hanteringskostnader.
 
Returer / återköp och byten – så här gör du

Registrera din retur på ”Min Sida” för snabbare hantering. 

Använd gärna samma påse/kartong som varan anländer i när du returnerar en vara/varor till oss och bifoga en kopia på ditt kvitto/faktura. Dra loss den förbetalda returfraktsedel som sitter fäst på fakturan/kvittot, fäst den på paketet och lämna in din retur hos närmsta postombud. Fraktkostnad vid byte är 0kr och vid retur 39kr.

OBS! Tänk på att du som valt faktura som betalningsalternativ är betalningsskyldig för fakturan fram till dess att returen/bytet är registrerat hos oss och att du erhållit ett bekräftelsemail från oss om detta.
 
Returer / återköp
Registrera din retur på ”Min Sida” för snabbare hantering. Klicka på retursymbolen och kryssa för de varor du vill returnera. Klicka sedan på slutför för att registrera din retur. Återbetalningen sker automatiskt beroende på hur du valt att betala din order, se nedan under ”Återbetalning”. 
 
Byten
För snabbare hantering kan du själv förbereda ditt byte på hemsidan under ”Min sida” genom att klicka på symbolen för byten. Kryssa sedan för de varor du vill returnera och klicka därefter på ”Vidare”. Du kommer då ut på siten, varvid du kan välja de varor du vill byta till.
Om de nya varorna du väljer är dyrare än de varor du valt att returnera så kommer du att dirigeras vidare till vår kassa och där kunna välja att betala mellanskillnaden som ett vanligt köp. Om de nya varorna du väljer är billigare än de varor du valt att returnera så kommer du endast att behöva bekräfta bytet i kassan för att återbetalning skall ske. Återbetalningen sker automatiskt beroende på hur du valt att betala din order, se nedan under ”Återbetalning”.
 
Det går även bra att kontakta oss via telefon eller mail för att få hjälp att reservera ett byte. Om du väljer detta alternativ så kan du endast välja postförskott som betalning i det fall du byter till varor som blir dyrare än ursprungsordern. En postförskottsavgift på 49 kronor tillkommer då. Om bytet blir billigare än ursprungsordern sker en återbetalning automatiskt enligt vad som framgår under rubriken ”Återbetalning” nedan.
 
När vi fått in returen och godkänt denna, skickar vi ut bytesvarorna. I samband med detta erhåller du ett mail så att du vet att returen ankommit till oss och att ditt byte är på gång.


    
REKLAMATION
 
Allmänt
 
Om en vara är felaktig, d.v.s. skadad eller inte stämmer överens med hur den har presenterats på websiten exempelvis, har du möjlighet att reklamera varan. Hanteringen av reklamationer sker enligt Konsumentköplagen (1990:932). För att läsa om vilka regler som gäller inom ramen för denna lag, klicka här.
 
Tänk på att om du handlat på faktura och din reklamation drar ut på tiden så måste du ändå betala din faktura innan den förfaller. Om reklamationen blir godkänd kommer vi att ersätta dig i efterhand.
 
Reklamationer – så här gör du
 
Vid en reklamation skall du kontakta Junkyard.se så snart du upptäcker ett fel på varan. Tag gärna kontakt via mail och beskriv felet samt bifoga en bild så underlättar det reklamationsprocessen. Om vi bedömer att det kan vara fråga om en godkänd reklamation så tar vi tillbaka varan för en mer noggrann bedömning och återkommer därefter med ett definitivt besked.
 
När vi får in den felaktiga varan gör vi en reklamationsbedömning. Om det är en godkänd reklamation undersöker vi i första hand om det finns möjlighet att avhjälpa felet. Om detta inte är möjligt kommer vi att ersätta den felaktiga varan med en ny likadan vara, d.v.s. omleverans. Du kan även välja att få en annan vara om en likadan vara inte finns kvar i lager. Skulle det inte gå att avhjälpa felet eller ersätta varan, får du pengarna tillbaka i sista hand. Återbetalningen sker automatiskt beroende på hur du valt att betala din order, se nedan under ”Återbetalning”.

Om plagget är använt ska det tvättas innan det returneras.

Vid reklamationer där återbetalning blir aktuell kan avdrag göras på varans värde beroende på dess ålder eller hur använd den är sedan köptillfället.
 
I regel gäller 20 % avdrag per år gällande hårdvara och 33 % per år gällande kläder och accessoarer.
 
Alla reklamationer gällande snowboards och longboards bedöms av respektive leverantör.
 
Snowboards, skateboards och longboards som blivit knäckta är som regel ingen godkänd reklamation.


    
ÅTERBETALNING
 
Återbetalningen sker automatiskt beroende på hur du valt att betala din order och detsamma gäller såväl returer och byten som reklamationer.
 
Postförskott
Pengarna betalas i första hand ut med hjälp av ditt personnummer via Swedbanks utbetalningsservice. Om du inte är ansluten till detta system måste du själv kontakta Swedbank för att få ditt konto anslutet. Genom att ansluta ditt konto på detta sätt slipper du kostnader som en utbetalningsavi på posten kan medföra vid inlösandet av denna. Om du inte är ansluten kommer pengarna att betalas ut via en utbetalningsavi. Återbetalningen sker normalt inom två arbetsveckor från det att vi mottagit varan/varorna. Vänligen kontakta din bank för mer information.
 
Kortbetalning
Pengarna krediteras till kortet som användes vid beställningen. Återbetalningen sker normalt inom två arbetsveckor. När du ser efter i ditt kontoutdrag om pengarna inkommit till ditt bankkonto eller ej så bör du gå tillbaka och titta redan från och med det datum då ordern lades, då det ofta ser ut som att pengarna sätts tillbaka i samband med orderdatumet.
 
Faktura

De varor du returnerar krediteras från din Klarna faktura så snart vi behandlat din retur. Du får även en ny faktura via den e-post som du registrerat hos oss. Är fakturan redan betald, betalas pengarna tillbaka på samma sätt som vid postförskott. Observera att du står som betalningsansvarig fram till dess att vi mottagit din retur. Dröjer returen till oss och fakturan hinner förfalla står du för eventuella avgifter.


Direktbetalning
Pengarna krediteras till samma konto som pengarna drogs från vid beställningen. Återbetalningen sker normalt inom två arbetsveckor. 

Presentkort
Om du returnerar varor som du betalt med presentkort erhåller du ett nytt presentkort via mail till det mailkonto som du har registrerat på din medlemssida hos oss. I det fall att du betalt både med presentkort och pengar så får du i första hand tillbaka pengar och eventuellt resterande belopp i form av ett presentkort till din mail.

Returfrakt
En eventuell returfrakt kan ha tillkommit när du gjorde din retur. Summan kommer att dras ifrån den summa som återbetalas.

 
 
I undantagsfall kan det dröja med återbetalningen, dock inte längre tid än 30 dagar, vilket är maxtiden enligt lag.
 
 
Kontakta oss? Klicka här.
 

Bästsäljare
*
Snabba leveranser
Fri frakt från 500 kr. Returetikett medföljer för enkla byten.
*
*
30 dagars öppet köp
Vi erbjuder alltid full returrätt på de varor ni inte är nöjda med.

Alla produkter som visas på junkyard.se finns i lager.
*
*
Säkra betalsätt
Vi erbjuder flera olika betalsätt och dina köp är alltid skyddade med krypteringsteknik.
*
*
Trustpilot
Dela din köpupplevelse och hjälp dina vänner och andra att upptäcka junkyard.se
*
*
junkyard.se är medlem i Trygg e-handel och bär certifikatet för riskfri & säker nätshopping.

En av Sveriges topp 100 bästa siter 2012.
© 2014 Junkyard. All Rights Reserved. Läs köpvillkor för Junkyard.se. Vid användning av Junkyard.se följer ni dessa användningskrav.
Rapportera ev. fel eller problem på denna webplats till info@junkyard.se. Gå till Junkyards mobilversion här.